Udgangspunktet for opstilling af en pivottabel er et dataområde (kildedata),
der er opstillet i en databasestruktur.
Felterne opsummerer flere poster med data fra
kildedata.
Navnene på felterne i pivottabellen stammer fra kolonnetitlerne i kildedata.
Alt arbejde med pivottabeller starter med spørgsmålet: Hvad ønsker jeg at
vide?
Hentyder til at skifte fra rækker til kolonner og omvendt.
Arket er en optegnelse over salget for en grosistvirksomheds sælgere
et år.
Du skal fremstille følgende rapporter over salget:
- Det samlede salg for sælgerne fordelt på de tre landsdele
- Sælgernes salg fordelt på varegrupper og landsdele
- Det samlede salg af hver varegruppe fordelt på de tre landsdele
- Sammenligne udvalgte sælgeres salg af et bestemt produkt i
landsdelene
|
|
Herved fremkommer boksen Opret pivottabel med pivotdiagram. Excel
foreslår selv et dataområde. |
|
Nu stiller Excel sig i fanen Værktøjer til pivotdiagram | Design
i et nyt regneark - se
figuren herunder Bemærk Filterrude for pivotdiagram!
|
|
|
|
Nu kan du se "Det samlede salg for hver sælger på de tre landsdele". |
|
|
Nu kan du se "Det samlede salg af for hver varegruppe fordelt på sælgere
og på de tre landsdele".
|
Bemærk at Forklaringsfelter og Aksefelter i feltlisten
refererer til pivottabellen. |
|
|
|
Nu kan du se "Salget af de enkelte varegruppers fordeling på sælgere og
landsdele". |
|
|
|
Nu kan du se "Det samlede salg af hver varegruppe fordelt på de tre landsdele". |
|
|
|
Filtrering af data
|
|
|
l |
Nu kan du "Sammenligne udvalgte sælgeres salg af et bestemt produkt i
landsdelene". |
|
|
Brug rapportfilter
|
|
Nu er feltet Varegrupper i Rapportfiltret. |
|
-
Tryk fold-ud-pil (1)
-
Afmærk
Røremaskiner
(2)
-
Tryk OK (3)
|
|
Her kan du se salget af røremaskiner fordelt på sælgere i de tre
landsdele. |
|