Program (Ikke særligt bindende)

Opdateret 18-08-2009

Afhængig af dine edb-færdigheder vil du nå mere eller mindre langt i kursusmaterialet.
Du kan vælge at fordybe dig i tegning og simpel animation eller gå mere i bredden på et afprøvende niveau.

Den nyeste version af Flash hedder Flash 9. I mangel af dansk undervisningsmateriale til denne version øvelserne i Flash MX Bogen af Lars Grønvad, IDG-forlag
Du låner bogen af ACU under kurset.
 

Begge kursusdage: 9 - 16
(Kaffe: 10:00 - 10:15, Frokost: 12:00 - 12:45, Kaffe 14:30 -14:50)

Flash MX Bogen indeholder lange beskrivende afsnit af brugerflade og redskaber, vekslende med praktiske øvelser.

Under kurset gennemgås de beskrivende afsnit gennem eksempler i plenum, hvorefter du selv afprøver de praktiske øvelser i eget tempo.

Det er vigtigt at du ikke bruger tid på at perfektionere dit arbejde, da det vil begrænse dine muligheder for at nå i bredden under kurset.

  • Inspiration

  • Kap. 1: Introduktion til Flash - demo (Tre slags tween) (Højreklik | Gem destination som)

    • Demonstration: Stage, Panels - særligt Properties og History, Tools (detaljeret beskrivelse s. 18 - 21)

    • Demonstration: Timeline, Frame, Layer. Højreklik i tidslinien.

    • F5 og SHIFT+F5, F6

    • , og .

    • Demonstration: Symbol, library, instance, symbolredigeringstilstand

    • Demonstration: Simpel tegning (måge)

    • Opret Tween, Automatisk konvertering af et objekt til et symbol (Tween 1, Tween 2 osv.)

    • F8, CTRL+F8,

    • Enter, CTRL+Enter, F12 og SHIFT+F12

    • CTRL + + og CTRL + -

    • CTRL+L eller F11

    • F4                                

    • Filformaterne .fla og .swf

    • Kopier frames (Nyt i forhold til Flash MX): Markér de frames der skal kopieres | Hold ALT nede og træk markeringen til destinations-framen
      Eller: Markér de frames der skal kopieres | Højreklik i markeringen | Copy frames og derpå Højreklik i destinations-framen | Paste frames

  • Kap. 2: Animation for begyndere

    • Praksis: Følg anvisningerne s. 27 - 40 (Fejl i næstnederste linie s. 30 -  rettes til: Modify|Convert to Symbol  og i 6. linie på s. 32 rettes dobbeltklikke til klikke  / løsningsforslag (Bold) (Højreklik | Gem destination som)

  • Kap. 3: Tegn med Flash

    • Demonstration: Lidt om vektorgrafik contra bitmap-grafik, streger, flader, vælg, marker, autoedit, kontrol- og ankerpunkter, transformering, justering, antialiasering

    • Menuen Insert |Timeline Effects | Assistants| (begge muligheder) (ikke omtalt i bogen)

    • Praksis: Følg anvisningerne s. 42 - 47, 50 - 53, 57n - 59 uden at gå for meget i detaljer, men prøv at eksperimentere selv

  • Rentegn et logo - uden for bogen - opgave.  Praksis:

    • Hent fx dette logo (Højreklik | Gem destination som...)

    • Vælg menuen File | Import | To Stage

    • Lås laget med billedet ed at klikke på lagets hængelås

    • Opret et nyt lag

    • Vælg Oval værktøjet | Fill color: Hvid | Stroke color: Sort

    • Vælg Outline i den øverste tidslinie ved at klikke på firkanten

    • Tast CTRL + + indtil en bjørn fylder en god del af skærmen

    • Tegn en oval der ca. dækker den ene isbjørn

    • Vælg Selection Tool (V)

    • Form ovalen groft ved at skubbe og trække i konturen som vist i bogen på side 53. Hold ALT-tasten nede for at lave en spids

    • Skift til Subselection Tool (A)

    • Form ovalen fint ved at skubbe og trække i ankerpunkter og kontrolpunkter som vist i bogen på side 57 øverst indtil du har en fin isbjørn. Husk at hvis du holder ALT-tasten nede kan du ensidig flytning af kontrolpunkter

    • Fravælg Outline i den øverste tidslinje ved at klikke på firkanten

    • Højreklik på den frame, der indeholder tegningen | Copy frames

    • Opret et nyt lag

    • Højreklik på den første frame | Past frames

    • Flyt kopien så den dækker en anden bjørn

    • Gentag de sidste procedure så du har tre bjørne

    • Fremstil på samme måde den røde baggrund

    • Træk laget med baggrunden ned under bjørnene

    • Slet det nederst lag med bitmapbilledet

    • Vælg menuen File | Export | Export Image

    • Vælg filtype gif

    • Løsningforslag: isbjørnelogo.fla og rentegning.gif

  • Kap. 4: Håndtegnet animation

    • Demonstration: Frames (F5 og Shift+F5), keyframes (F6), Onion skinning  - demo (Gående mand) (Højreklik | Gem destination som)

    • Praksis: Følg anvisningerne s. 66 - 73 / løsningsforslag (Frame by frame) (Højreklik | Gem destination som)

  • Kap. 5: Farver, streger og fyld - Gem dette til senere!

  • Kap. 6: Mere om tweening - Vigtigt afsnit

    • Praksis: Følg anvisningerne s. 99 - 106 (brug fx denne tegning (nøgle) at arbejde videre med (Højreklik | Gem destination som)) Prøv også Onion skinning her.

    • Læs s. 107

    • Praksis: Følg anvisningerne s. 108 - 120 / løsningsforslag (Nat og dag)  (Højreklik | Gem destination som)

    • Praksis: Følg anvisningerne s. 120 - 122 / løsningsforslag (Shapetween)  (Højreklik | Gem destination som)

  • Kap. 7: Lag, masker og guides - Vigtigt afsnit

  • Kap. 8: Animerede symboler - Vigtigt afsnit, men øvelsen (s. 139 -147) er gjort unødigt kompliceret.

    • Demonstration: Graphic symbols og Movie Clips (animeret symbol (Højreklik | Gem destination som))

    • Praksis i stedet for side (s. 139 -147):

      • Tast CTRL+F8 for at oprette et nyt symbol | Vælg Graphic

      • Tegn et simpelt objekt (fx en sekundviser på et ur) i symbol-redigerings-tilstand

      • Tast CTRL+F8 for at oprette et nyt symbol | Vælg Graphic

      • Træk det første symbol ind i det andet symbols symbol-redigerings-vindue

      • Animér  symbolet over 60 frames i symbol-redigerings-vinduet (fx en rotation)

      • Dublér symbolet ved at højreklikke på det i Library og omdøb det til et passende navn

      • Højreklik på det ny symbol | Vælg Behavior: Movie Clip

      • tilbage til stage

      • Opret et nyt lag i tidslinien

      • Indsæt hver af de to symboler i første frame i hver sin tidslinie

      • Indsæt en Keyframe i hver lag i Frame 30

      • Afspil animationen / løsningsforslag

    • Praksis: Følg anvisningerne s. 147 - 155 /Løsningsforslag (Animeret pjat)

  • Action Scripts - uden for bogen - opgave. Praksis:

    • Prøv denne animation

    • Opret nyt symbol (CTRL+F8), (eller brug denne) Vælg Movieclip | Kald den Bil1

    • Tegn en simpel bil i movieclippet

    • Åben Library, højreklik på Bil1 | Vælg Dublicate | Kald dubletten Bil2

    • Højreklik på movieclippet Bil2 | Vælg Edit

    • Skift farve på bilen og lav evt. andre ændringer på den.

    • Opret en keyframe i frame 2 (F6) i symbolredigeringstilstand for Bil2, deformér bilens bagende i denne frame

    • Opret et nyt lag i samme tidslinie og kald det Actions

    • Åben panelet Actions (F9)

    • Skriv stop();

    • Opret en keyframe i frame 2 i laget Actions (F6), og skriv stop();

    • Højreklik på movieclippet Bil1 i Library| Vælg Edit

    • Opret en keyframe i frame 2 (F6) i symbolredigeringstilstand for Bil1, deformér bilens forende i denne frame

    • Opret et nyt lag i samme tidslinie og kald det Actions

    • Åben panelet Actions (F9)

    • Skriv stop();

    • Opret en keyframe i frame 2 i laget Actions (F6), og skriv stop(); i scriptvinduet

    • Vend tilbage til hovedtidslinien

    • Træk begge biler ind i første frame i hovedtidslinien

    • Vælg transformationsværktøjet (Q) | Tilpas størrelsen på bilerne

    • Marker begge biler og højreklik i markeringen, vælg Distribute to Layers

    • Marker bil1, angiv <Instance name> bil1 i properties for movieclippet

    • Marker bil2, angiv <Instance name> bil2 i properties for movieclippet

    • Anbring bil1 til venstre på Stage og bil2 midt på stage i samme vandrette plan som bil1.

    • Opret keyframes i frame 40 og  80 i begge lag

    • Anbring bil1 med forenden lidt inde i bagenden af bil2 i frame 40

    • Opret motiontween for bil1 med Ease -100 i frames 1 - 40

    • Anbring bil2 ca. 2/3 mod højre  i frame 80

    • Opret motiontween for bil2 med Ease +100 i i frames 40 - 80

    • Opret et nyt lag i hovedtidslinien og kald det Actions og opret keyframes i frame 40 og frame 80

    • Åben panelet Actions (F9):
      Skriv følgende i scriptvinduet i frame 40
      this.bil1.gotoAndStop(2);

    • Dobbeltklik på bil1 |  Marker frame 2 i laget Actions

    • Ret scriptet heri, så der nu står:
      stop();
      _root.bil2.gotoAndStop(2);

    • Gem og afprøv filmen (CTRL+Enter)

    • Opret en keyframe i frame 2 i laget actions i hovedtidslinien. Marker denne Frame

    • Angiv Framelabel start i Properties for frame 2

    • Åben panelet Actions (F9):
      skriv følgende i scriptvinduet i frame 1
      stop();
      this.bil1.onRollOver = function() {
      gotoAndPlay("start");
      };

    • Åben Library i filen sounds.fla

    • Dobbeltklik på bil2

    • Opret et nyt lag i tidslinien | Navngiv den Lyd

    • Opret en keyframe i frame 2 i laget Lyd

    • Marker frame 2 | Træk en passende lyd fra Library i filen sounds.fla ind på Stage

    • -----------------------------

    • Smartere version af ovenstående

    • Andre scripts (Orientering)

  • Kap. 9: Lyd, billeder og video  - Lyd i Flash: Wav og MP3.
    Et tidskrævende afsnit som er egnet til selvstudium. Brug ikke tid på dette afsnit i dette kursus. Du får lejlighed til at sætte lyd på en knap i næste afsnit

    • Demonstration: Indsæt lyd i en keyframe / demo (Moon walker)

    • Demonstration: Indsæt lyd i en knap / demo (Lyd og action)

  • Video - uden for bogen  Videoklip (Højreklik: Gem destination som...)

    • Vælg menuen Windows | Development Panels | Behaviors
      (Dette panel skal vi bruge senere)

    • Vælg menuen File | Import | To Stage

    • Lokaliser en video-fil på din PC

    • Tryk Åbn
      (Nu vises Sorensen Spark)

    • Tryk Next

    • Tryk Finish
      (Nu importeres videoen - det tager lidt tid)

    • Opret et nyt lag i hovedtidslinien | Kald laget Actions

    • Åben panelet Actions (F9)

    • Skriv stop();
      (for at hindre at videoen starter automatisk)

    • Vælg menuen Windows | Other Panels | Common Libraries  | Buttons

    • Dobbeltklik Circle Buttons

    • Træk Play ind på Stage - Sørg for at den er markeret

    • I panelet Behaviors: Tryk

    • Vælg Embedded Video | Play
      (Nu kommer boksen Play video)

    • Klik
      (Nu kommer der en meddelelse der fortæller at videoobjektet skal navngives)

    • Tryk Rename

    • Angiv Instance Name: video

    • Tryk OK

    • Tryk OK
      (bemærk scriptet i script-vinduet)

    • Indsæt på tilsvarende vis knapper til pause og stop

  • Kap. 10: Interaktivitet med actions og knapper - Vigtigt afsnit om frameactions og buttonactions, men undlad at lægge vægt på Scener, hvis du fremover vil arbejde med ActionScripts.

  • Kap. 12: Publicering

    • Demonstration: Check performance demo (Preload)

    • Demonstration: Publish Settings

    • Praksis: Byg en preloader s. 234 - 237 / løsningsforslag (Preload)