Program (Ikke særligt bindende)
Opdateret
18-08-2009
Afhængig af dine edb-færdigheder vil du nå mere eller mindre langt i
kursusmaterialet.
Du kan vælge at fordybe dig i tegning og simpel animation eller gå mere i
bredden på et afprøvende niveau.
Den nyeste version af Flash
hedder Flash 9. I mangel af dansk undervisningsmateriale til denne version
øvelserne i
Flash MX
Bogen af Lars Grønvad, IDG-forlag
Du låner bogen af ACU under kurset.
Begge kursusdage:
9 - 16
(Kaffe: 10:00 - 10:15, Frokost: 12:00 - 12:45, Kaffe 14:30 -14:50)
Flash MX Bogen indeholder lange
beskrivende afsnit af brugerflade og redskaber, vekslende med praktiske øvelser.
Under kurset gennemgås de beskrivende
afsnit gennem eksempler i plenum, hvorefter du selv afprøver de praktiske
øvelser i eget tempo.
Det er vigtigt at du ikke bruger tid
på at perfektionere dit arbejde, da det vil begrænse dine muligheder for at nå i
bredden under kurset.
-
Inspiration
-
Kap. 1: Introduktion til Flash -
demo (Tre slags tween) (Højreklik | Gem destination
som)
-
Demonstration: Stage, Panels - særligt Properties
og History,
Tools (detaljeret beskrivelse s. 18 - 21)
-
Demonstration: Timeline, Frame, Layer.
Højreklik i tidslinien.
-
F5 og SHIFT+F5, F6
-
, og .
-
Demonstration: Symbol, library, instance,
symbolredigeringstilstand
-
Demonstration:
Simpel tegning (måge)
-
Opret Tween,
Automatisk konvertering af et objekt til et symbol (Tween 1, Tween 2 osv.)
-
F8, CTRL+F8,
-
Enter, CTRL+Enter, F12 og
SHIFT+F12
-
CTRL + + og
CTRL + -
-
CTRL+L eller F11
-
F4
-
Filformaterne .fla
og .swf
-
Kopier frames (Nyt i
forhold til Flash MX):
Markér de frames der skal kopieres | Hold ALT nede og
træk markeringen til destinations-framen
Eller:
Markér de frames der skal kopieres | Højreklik i
markeringen | Copy frames og
derpå Højreklik i destinations-framen | Paste frames
-
Kap. 2: Animation for begyndere
-
Kap. 3: Tegn med Flash
-
Demonstration:
Lidt om
vektorgrafik contra bitmap-grafik, streger, flader, vælg, marker, autoedit,
kontrol- og ankerpunkter, transformering, justering, antialiasering
-
Menuen Insert
|Timeline Effects | Assistants| (begge muligheder) (ikke omtalt i bogen)
-
Praksis: Følg anvisningerne s. 42 - 47, 50 - 53,
57n - 59 uden at gå for meget i detaljer, men prøv at eksperimentere selv
-
Rentegn et
logo - uden for bogen - opgave. Praksis:
-
Hent fx dette
logo (Højreklik | Gem destination
som...)
-
Vælg menuen
File
| Import | To Stage
-
Lås laget med
billedet ed at klikke på lagets hængelås
-
Opret et
nyt lag
-
Vælg
Oval
værktøjet | Fill color: Hvid
| Stroke color: Sort
-
Vælg
Outline i
den øverste tidslinie ved at klikke på firkanten
-
Tast
CTRL + +
indtil en bjørn fylder en god del af skærmen
-
Tegn en oval der
ca. dækker den ene isbjørn
-
Vælg
Selection
Tool (V)
-
Form ovalen groft
ved at skubbe og trække i konturen som vist i bogen på side 53. Hold
ALT-tasten nede for at lave en spids
-
Skift til
Subselection Tool (A)
-
Form ovalen fint
ved at skubbe og trække i ankerpunkter og kontrolpunkter som vist i bogen på
side 57 øverst indtil du har en fin isbjørn. Husk at hvis du holder ALT-tasten nede kan du ensidig flytning af kontrolpunkter
-
Fravælg
Outline i
den øverste tidslinje ved at klikke på firkanten
-
Højreklik på den frame, der indeholder tegningen |
Copy frames
-
Opret et
nyt lag
-
Højreklik på den
første frame | Past frames
-
Flyt kopien så
den dækker en anden bjørn
-
Gentag de sidste
procedure så du har tre bjørne
-
Fremstil på
samme måde den røde baggrund
-
Træk laget med
baggrunden ned under bjørnene
-
Slet det nederst
lag med bitmapbilledet
-
Vælg menuen
File
| Export | Export Image
-
Vælg filtype gif
-
Løsningforslag:
isbjørnelogo.fla og
rentegning.gif
-
Kap. 4: Håndtegnet animation
-
Demonstration: Frames
(F5 og Shift+F5), keyframes (F6), Onion
skinning -
demo
(Gående mand) (Højreklik | Gem
destination som)
-
Praksis: Følg anvisningerne s. 66 - 73 /
løsningsforslag (Frame by frame) (Højreklik | Gem
destination som)
-
Kap. 5: Farver, streger og fyld
- Gem dette til senere!
-
Kap. 6: Mere om tweening -
Vigtigt afsnit
-
Praksis: Følg anvisningerne s. 99 - 106 (brug fx
denne
tegning (nøgle) at arbejde videre med (Højreklik | Gem
destination som)) Prøv også Onion skinning her.
-
Læs s. 107
-
Praksis: Følg anvisningerne s. 108 - 120 /
løsningsforslag (Nat og dag) (Højreklik | Gem
destination som)
-
Praksis: Følg anvisningerne s. 120 - 122 /
løsningsforslag (Shapetween) (Højreklik | Gem
destination som)
-
Kap. 7: Lag, masker og guides -
Vigtigt afsnit
-
Action Scripts -
uden for bogen - opgave. Praksis:
-
Prøv denne
animation
-
Opret nyt symbol (CTRL+F8), (eller
brug denne)
Vælg
Movieclip | Kald den Bil1
-
Tegn en simpel bil i movieclippet
-
Åben Library, højreklik på Bil1 | Vælg Dublicate
| Kald dubletten
Bil2
-
Højreklik på movieclippet Bil2 | Vælg Edit
-
Skift farve på bilen og lav evt. andre ændringer
på den.
-
Opret en keyframe i frame 2 (F6) i
symbolredigeringstilstand for Bil2, deformér
bilens bagende i denne frame
-
Opret et nyt lag i samme tidslinie og kald det
Actions
-
Åben panelet Actions (F9)
-
Skriv stop();
-
Opret en keyframe i frame 2 i laget Actions (F6), og
skriv stop();
-
Højreklik på movieclippet Bil1 i Library| Vælg Edit
-
Opret en keyframe i frame 2 (F6) i
symbolredigeringstilstand for Bil1, deformér
bilens forende i denne frame
-
Opret et nyt lag i samme tidslinie og kald det
Actions
-
Åben panelet Actions (F9)
-
Skriv stop();
-
Opret en keyframe i frame 2 i laget Actions (F6), og
skriv stop();
i scriptvinduet
-
Vend
tilbage til hovedtidslinien
-
Træk
begge biler ind i første frame i hovedtidslinien
-
Vælg transformationsværktøjet (Q) | Tilpas
størrelsen på bilerne
-
Marker
begge biler og højreklik i markeringen, vælg
Distribute to Layers
-
Marker
bil1, angiv <Instance name> bil1 i properties for movieclippet
-
Marker
bil2, angiv <Instance name> bil2 i properties for
movieclippet
-
Anbring
bil1 til venstre på Stage og bil2 midt på stage i samme
vandrette plan som bil1.
-
Opret
keyframes i frame 40 og 80 i begge lag
-
Anbring
bil1 med forenden lidt inde i bagenden af bil2 i frame 40
-
Opret
motiontween for bil1 med Ease -100 i frames 1 - 40
-
Anbring
bil2 ca. 2/3 mod højre i frame 80
-
Opret
motiontween for bil2 med Ease +100 i i frames 40 - 80
-
Opret et nyt lag i hovedtidslinien og kald
det Actions og opret
keyframes i frame 40 og frame 80
-
Åben panelet Actions (F9):
Skriv følgende i scriptvinduet i frame 40
this.bil1.gotoAndStop(2);
-
Dobbeltklik på bil1 | Marker frame
2 i laget Actions
-
Ret
scriptet heri, så der nu står:
stop();
_root.bil2.gotoAndStop(2);
-
Gem og afprøv filmen (CTRL+Enter)
-
Opret
en keyframe i frame 2 i laget actions i hovedtidslinien. Marker denne
Frame
-
Angiv
Framelabel start
i Properties for frame 2
-
Åben panelet Actions (F9):
skriv følgende i scriptvinduet i frame 1
stop();
this.bil1.onRollOver = function() {
gotoAndPlay("start");
};
-
Åben
Library i filen sounds.fla
-
Dobbeltklik på bil2
-
Opret
et nyt lag i tidslinien | Navngiv den Lyd
-
Opret
en keyframe i frame 2 i laget Lyd
-
Marker
frame 2 | Træk en passende lyd fra Library i filen
sounds.fla ind på Stage
-
-----------------------------
-
Smartere version af ovenstående
-
Andre scripts (Orientering)
-
Kap. 9: Lyd,
billeder og video -
Lyd i Flash: Wav og MP3.
Et tidskrævende afsnit som er egnet til selvstudium. Brug ikke tid på dette
afsnit i dette kursus. Du får lejlighed til at sætte lyd på en knap i næste
afsnit
-
Video - uden
for bogen
Videoklip (Højreklik: Gem destination som...)
-
Vælg
menuen Windows | Development Panels | Behaviors
(Dette panel skal vi bruge senere)
-
Vælg
menuen File | Import | To Stage
-
Lokaliser
en video-fil på din PC
-
Tryk
Åbn
(Nu vises Sorensen Spark)
-
Tryk
Next
-
Tryk
Finish
(Nu importeres videoen - det tager lidt tid)
-
Opret
et nyt lag i hovedtidslinien | Kald laget Actions
-
Åben panelet Actions (F9)
-
Skriv stop();
(for at hindre at videoen starter automatisk)
-
Vælg
menuen Windows | Other Panels | Common Libraries | Buttons
-
Dobbeltklik på Circle Buttons
-
Træk
Play ind på Stage - Sørg for at den er markeret
-
I panelet
Behaviors: Tryk
-
Vælg
Embedded Video | Play
(Nu kommer boksen Play video)
-
Klik
på
(Nu kommer der en meddelelse der fortæller at videoobjektet skal navngives)
-
Tryk
Rename
-
Angiv
Instance Name: video
-
Tryk
OK
-
Tryk
OK
(bemærk scriptet i script-vinduet)
-
Indsæt
på tilsvarende vis knapper til pause og stop
-
Kap. 12:
Publicering
-
Demonstration:
Check performance
demo (Preload)
-
Demonstration:
Publish Settings
-
Praksis: Byg en
preloader s. 234 - 237 /
løsningsforslag (Preload)
|