En matematiklærer havde en formodning om at elever er ringere til at regne lige efter en ferie end de var før ferien. Klassen, 7A, fik en prøve, der bestod af 40 simple regnestykker lige før ferien. Lige efter ferien fik klassen en tilsvarende prøve. Der gives fra 0 - 40 point for en besvarelse.
Da vi tester for et lavere niveau, skal der anvendes en En-sidet test Vi vil afgøre forskelligheden ved t-test. Der findes tre typer:
Her er der tale om en test baseret på forskelle mellem de samme elever. Derfor vi anvende parvis t-test. Det er gennemsnittet af differencerne pr. elev der testes.
Hvis dette værktøj ikke finde i din Excel, skal det installeres - se vejledning her: Installer Dataanalyse Herved fremkommer boksen Dataanalyse. |
|
Herved fremkommer boksen t-test: To stikprøver med ens varians Vi vil teste nulhypotesen: Ingen forskel i middelværdi |
|
|
|
Testværdien t-stat er forskellen i middelværdierne pr. standardfejl (den gennemsnitlige spredning). Hvis der skal kunne påvises en signifikant forskel i middelværdier skal den numeriske værdi af t-stat være større end t-kritisk. Vi ser at t-stat = 2,33 > t-kritisk to-halet = 1,72. dvs. at der er belæg for at sige, at de to klassegennemsnit er forskellige på et 95% signifikansniveau. |
|
P er sandsynligheden for nulhypotesen. Da vi ønsker at undersøge om det sidste gennemsnit er mindre end det første skal vi vurdere P(T<=t) en-halet = 1,5% Denne sandsynlighed er langt mindre end det valgte signifikansniveau på 5%. Nulhypotesen er derfor afkræftet. Vi kan derfor konkludere, at der er statistisk belæg for at sige, at de to middelværdier er forskellige. |