To-sidet test
En matematiklærer ville undersøge hvilken metode der er bedst til at lære
eleverne at dividere. Klassen, 4A blev undervist efter metode A og 4B blev
undervist efter metode B.
Efter undervisningsforløbet fik hver klasse en prøve, der bestod af 50 simple regnestykker. Der gives fra 0 - 50
point for en besvarelse.
- Kan der konstateres en signifikant forskel på gennemsnittene for de to
prøver?
Alle elever på dette klassetrin er hele populationen, hvor vi ikke kender
variansen. "Prøve A" og "Prøve B" er stikprøver, hvor variansen kan
bestemmes.
Vi vil afgøre forskelligheden ved t-test. Der findes tre typer:
- To stikprøver med ens varians
- To stikprøver med forskellig varians
- Parvis dobbelt stikprøve for middelværdi
|
Vi skal først teste om variansen i de to prøver er ens inden for
et 95% signifikansniveau.
Hvis dette værktøj ikke finde i din Excel, skal det installeres - se
vejledning her: Installer Dataanalyse
Herved fremkommer boksen Dataanalyse. |
|
Herved fremkommer boksen F-test: Dobbelt-stikprøve for varians.
Vi vil teste nulhypotesen: Ingen forskel i varians |
|
-
Klik i øverste felt
(1)
-
Træk gennem celleområdet
A1:A16 (2)
-
Klik i næste felt
(3)
-
Træk gennem celleområdet
B1:B16 (4)
-
Afmærk Etiketter
(5)
-
Sæt Alpha = 0,05
(6)
(Herved testes nulhypotesen på et 5% signifikansniveau)
-
Afmærk Outputområde
(7)
-
Klik feltet ved
Outputområde (8)
-
Klik i Celle D1 (9)
-
Tryk OK (10)
Herved fremkommer resultaterne af analysen i regnearket. |
|
fg er antal frihedsgrader = antal observationer - 1 F er
forholdet mellem de to varianser
P er sandsynligheden for nulhypotesen. P=38%. (1) Denne
sandsynligheder er langt større end det valgte signifikansniveau på 5%.
Vi kan derfor konkludere, at der er statistisk belæg for at sige, at
de to varianser ikke er forskellige (selv om de ser ret
forskellige ud)
Vi skal derfor anvende T-test: To stikprøver med ens varians
Herved fremkommer boksen Dataanalyse.
Herved fremkommer boksen t-test: To stikprøver med ens varians
Vi vil teste nulhypotesen: Ingen forskel i middelværdi |
|
-
Klik i øverste felt
(1)
-
Træk gennem celleområdet
A1:A16 (2)
-
Klik i næste felt
(3)
-
Træk gennem celleområdet
B1:B16 (4)
-
Afmærk Etiketter
(5)
-
Sæt Hypotese forskel
i middelværdi = 0 (6)
(Herved testes nulhypotesen)
-
Sæt Alpha = 0,05
(7)
(Herved testes nulhypotesen på et 5% signifikansniveau)
-
Afmærk Outputområde
(8)
-
Klik feltet ved
Outputområde (9)
-
Klik i Celle D12 (10)
-
Tryk OK (11)
Herved fremkommer resultaterne af analysen i regnearket. |
|
Puljevarians er gennemsnittet af de to varianser
fg er antal frihedsgrader = antal observationer - 1
Testværdien t-stat er forskellen i middelværdierne pr.
standardfejl (den gennemsnitlige spredning).
Hvis der skal kunne påvises en signifikant forskel i
middelværdier skal den numeriske værdi af t-stat være større end
t-kritisk.
Vi ser at t-stat = 0,54 < t-kritisk to-halet = 2,05 |
|
P er sandsynligheden for nulhypotesen.
Da vi ønsker at undersøge om der er forskel på middelværdierne skal vi
her vælge at vurdere P(T<=t) to-halet, da t-stat både
kan være større end t-kritisk og mindre end -t-kritisk
P(T<=t) to-halet =60%. Denne
sandsynlighed er langt større end det valgte signifikansniveau på 5%.
Vi kan derfor konkludere, at der er statistisk belæg for at sige, at
de to middelværdier ikke er forskellige (og de ser jo heller ikke ret
forskellige ud)
|
|
En-sidet test
Matematiklæreren i 6B havde en ide hans metode til at lære eleverne
at løse ligninger var bedre end den traditionelle metode. Eleverne i 6A
og 6B fik samme prøve
- Eleverne i 6B signifikant bedre til at løse ligninger end eleverne i 6A
(En-sidet test)?
|
En analyse svarende til den der er gennemført ovenfor blev givet på
prøverne 6A&6B giver dette dette billede.
Nul-hypotesen er: 6B ikke bedre til at løse ligninger end eleverne i 6A
P(T<=t) en-halet =3,8%. Denne sandsynligheder er mindre end det valgte signifikansniveau på 5%.
t- stat ligger uden for det kritiske interval.
Vi kan derfor konkludere, at der er statistisk belæg for at sige, at
6B er bedre til at løse ligninger end 6A inden for et signifikansniveau for nul-hypotesen på 5%.
|
|