Konsolidering anvendes til at behandle data fra flere regneark. Regnearkene kan være fra samme projektmappe eller stamme fra forskellige projektmapper.
Det er en forudsætning, at de områder af regnearkene, der anvendes, er opstillet som en tabel med ens kolonnetitler.
Der må ikke være tomme rækker eller kolonner i tabellen.
I denne øvelse lærer du at foretage en kvartalsopgørelse af for salget af 8 varegrupper i en lille virksomhed.
|
|
De tre faner Januar - Marts indeholder lister med samme række- og
kolonnetitler. Du skal foretage en opsummering af salget i fanen Kvartalsopgørelse.
|
|
Det er tomt.
|
|
Herved fremkommer boksen Konsolider |
|
|
|
|
|
Herved foldes boksen Konsolider sammen og bliver til boksen Konsolider -
Reference
Herved fremkommer boksen Konsolider igen
|
|
|
|
|
|
(Hvis du skulle konsolidere fra en anden projektmappe, kunne du trykke gennemse og lokalisere mappen. Herved ville referencen slutte med et ! hvorefter du kunne indtaste områdets navn - fx:[MinimarkedTilKonsolidering.xlsx]Marts!$A$1:$B$9) |
|
Herved fremkommer sammentællingen. Grupperingerne kan foldes ud ved tryk på + |