Simpel træning i at samle
en forsøgsopstilling.
Et lineært forløb:
Lær at samle en destillationsopstilling
Denne øvelse går blot ud på at lære at samle en
besværlig opstilling. Der gives point efter antal fejl-samlinger,
tidsforbrug og hvor ofte der kikkes på en færdig løsning. Øvelse kræver
at eleven løbende læser tips og vejledning på tavlen og at eleven er
meget omhyggelig med at samle tingene præcist. Det er ikke nemt at
udføre øvelsen uden en rigtig mus.
Ovenstående er et eksempel på et forholdsvist
lineært træningsforløb. De følgende eksempler tillader eleven at
foretage handlinger i en rækkefølge som hun selv vælger, blot det er
hensigtsmæssigt. Hvis eleven foretager et uhensigtsmæssigt valg sker der
en blokering eller eleven tvinges i værste fald til at starte forfra.
”Eksperimenterne" har et "tilfældigt" kvantitativt indhold. Hver gang
eleven gennemfører spillet er det med nye eksperimentelle data.Ikke-lineære forløb:
Nedenstående
"eksperimenter" har et "tilfældigt" kvantitativt indhold. Hver gang
eleven gennemfører spillet er det med nye eksperimentelle data.
Simpel titrering af
syre
Denne øvelse tænkt som den første
træning i titrering.
Titreranalyse af saltsyre med natriumhydroxid. Eleven gennemfører et virtuelt eksperiment, hvor hun
dels lærer at betjene pipette og burette og dels træner omhyggelighed under
titrering. Hvis man ikke passer på, er det lige som i laboratoriet, let at
overtitrere forkerte resultater til følge.
Til slut skal eleven udføre en
kemisk mængdeberegning for at bestemme syrens koncentration. Øvelsen
generer tilfældige koncentrationer af titranden i nærheden af 0,1M. Der gives point efter antal fejl-handlinger og tidsforbrug og hvor
mange eleven regner forkert. Dog tillader øvelsen at facit afleveres med en
afvigelse på ca. 3%.
De forskellige handlinger kan
udføres i en tilfældig rækkefølge, mens direkte fejl eller skødesløshed med
kemikalierne fører til afbrydelse af eksperimentet og eleven får besked på at
starte forfra.
For at inspirere eleven til at lære vejledningen uden ad, har hun
mulighed for at fravælge hjælp og vejledning under udførelsen af
eksperimentet. Hvis hun gør dette 5-dobles pointtallet.
Undervejs i eksperimentet får eleven mulighed for at se en animation
af protolysen, der forløber under titreringen. Eleven har mulighed for
at ændre på blandingsforholdet mellem syre og base.
Titrer-analyse
Denne øvelse tænkt som den videregående træning i titrering. Eleven skal
tænke over hvilken syre der titreres og tage højde for at tilpasse
titratorens koncentration hertil.
Titreranalyse af en op til
triprot syre med NaOH. Eleven gennemfører et virtuelt eksperiment,
hvor hun dels lærer at betjene pipette og burette og dels træner
omhyggelighed under titrering. Hvis man ikke passer på, er
det lige som i laboratoriet, let at overtitrere forkerte resultater til
følge.
Til slut skal eleven
udføre en kemisk mængdeberegning for at bestemme syrens koncentration.
Øvelsen vælger tilfældigt om syren er saltsyre, svovlsyre, oxalsyre
eller citronsyre. Øvelsen generer tilfældige koncentrationer af
titranden i nærheden af 0,1M, så eleven lærer at vælge en passende
koncentration af titratoren afhængigt af syrens "valens". Der gives
point efter antal fejl-handlinger og tidsforbrug og hvor mange
eleven regner forkert. Dog tillader øvelsen at facit afleveres med en
afvigelse på ca. 3%.
De forskellige handlinger
kan udføres i en tilfældig rækkefølge, mens direkte fejl eller
skødesløshed med kemikalierne fører til afbrydelse af eksperimentet og
eleven får besked på at starte forfra.
Syntese af kobber(II)sulfat
Eleven gennemfører et
virtuelt eksperiment, hvor hun dels lærer at udføre en simpel uorganisk
syntese, dels bliver introduceret til hvad hun ser under eksperimentet
ledsaget af reaktionsskemaer, stifter bekendtskab med sikkerhedsforhold
og får lejlighed til at udføre en udbytteberegning. Der gives der point
efter antal fejlhandlinger, tidsforbrug og beregningsfejl. Øvelsen
generer en tilfældige masse af beholder og af produktet, således
at en gentagelse af eksperimentet også giver en ny opgave.
Undervejs i eksperimentet
er det muligt at se en animation, der viser opløsningen er jern i
svovlsyre.
Syntese af jern(II)sulfat
med animation af redoxreaktionen
Eleven gennemfører et
virtuelt eksperiment, hvor hun dels lærer at udføre en simpel uorganisk
syntese, dels bliver introduceret til hvad hun ser under eksperimentet
ledsaget af reaktionsskemaer, stifter bekendtskab med sikkerhedsforhold
og får lejlighed til at udføre en udbytteberegning. Som ved de
ovenstående øvelser gives der point efter antal fejl-handlinger,
tidsforbrug og beregningsfejl. Øvelsen generer en tilfældige masse af
produktet, således at en gentagelse af eksperimentet også giver en ny
opgave.
Undervejs i eksperimentet er det muligt at se en animation, der viser
opløsningen er jern i svovlsyre.
Bestemmelse af jernindhold i ståluld
med animation af redoxreaktionen
Når man sammenkobler
ovenstående
syntese med en let modificeret udgave af titreranalysen har man et virtuelt eksperiment for analyse af jernindholdet i ståluld ved
titrering med kaliumpermanganat.
Undervejs i eksperimentet er det muligt at se en animation, der viser
opløsningen er jern i svovlsyre.
Bestemmelse af saltindhold i havvand
Simpelt lille 1.g "forsøg".
Eleven skal foretage en fældning af NaCl med overskud af sølvnitrat.
Bundfaldet tørres og vejes og ud fra massen af det udvundne bundfald
bestemmes saltindholdet i havvandet.
Undersøg en kemisk reaktion
- Teoriopgave kamufleret som et eksperiment
Eleven skal tilsætte et
reagens til en ukendt analyse og ud fra farven og massen af
bundfaldet skal eleven afgøre hvad der var i analysen og koncentrationen
af det. Opgaverne er formuleret dels som multiple choice opgaver og dels
som en regulær mængdeberegning. Lige som ovenfor genereres opgaverne
tilfældigt så øvelsen kan "genbruges".
Animationer kan bruges til at illustrere noget, som kan være svært at forklare ved
tavlen:
|